Der kan være mange grunde til, at en elev ikke trives på efterskolen. Ofte har man som elev og familie fokus på de muligheder, et efterskoleår repræsenterer. Men et efterskoleår er også hårdt arbejde i forhold til at skulle undvære dem derhjemme, finde sin plads i fællesskabet, finde sig selv, rumme flokken af efterskolekammerater og måske især håndtere, at der nu er et skema for hele ens dag. Det er udfordringer, som kan føles uoverstigelige for eleven, men det behøver de ikke at være.
Eleverne er meget forskellige! Vores erfaring viser, at det ikke altid er åbenlyst, hvad der udfordrer eleven. Nogle elever fortæller ikke, hvad der virkelig nager – måske fordi de synes, det er flovt. Andre har svært ved at sætte ord på det, men føler det mere som en diffus utryghed og manglende fodfæste. Og så kan det oven i købet komme uventet for eleven, der havde forestillet sig, at efterskole-lykkefølelsen ville være til stede fra dag ét.
Vi ser elever, der vender det indad og giver udtryk for at: “Efterskole er ikke lige mig”, “Jeg er ikke lige den rigtige type”, “Jeg passer ikke rigtigt ind”, “Det er ikke lige, hvad jeg havde regnet med”, “Der er for mange mennesker hele tiden”, “Jeg er slet ikke mig selv – jeg spiller ligesom en rolle, hvor jeg prøver at se glad ud lige som de andre”, “Alle de andre er bare glade for efterskolen, så jeg er helt forkert, når jeg ikke er det”.
Andre prøver at placere utrygheden uden for dem selv: “Der er for mange regler”, “De voksne gør ikke noget”, “De andre elever opfører sig umodent”, “Undervisningen er ikke, som jeg regnede med”.
Og så er der selvfølgelig mange, der helt naturligt bare savner venner og familie derhjemme. Det gør de fleste fra tid til anden, men for nogle elever bliver savnet meget svær at håndtere, og de bliver overvældet af hjemvé – en følelse, der kan være svært at stå med midt i et efterskoleliv, der også er fuld af fart og nye relationer.
Det er ikke ualmindeligt, at en elev hjemme udtrykker, at han/hun er meget ked af at være på skolen – men at vi samtidig på skolen oplever, at eleven virker glad og velfungerende. Det understreger vigtigheden af, at der er en god kommunikation mellem kontaktlæreren og hjemmet. Klæd os på, så vi ved, hvad der foregår og samme med jer kan hjælpe eleven til et godt år på skolen.